Survey Mahakam river - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van Lars Horst - WaarBenJij.nu Survey Mahakam river - Reisverslag uit Samarinda, Indonesië van Lars Horst - WaarBenJij.nu

Survey Mahakam river

Blijf op de hoogte en volg Lars

05 September 2016 | Indonesië, Samarinda

Het is inmiddels alweer een dikke week geleden dat we terug zijn gekomen van de eerste survey. Ik kan niet veel meer zeggen dan: WOW! Ik heb mijzelf letterlijk een paar keer moeten knijpen om me te realiseren dat ik hier ben. 16 augustus was het dan zo ver, na een 3 uur durende rit kwamen we aan in Kota Bangun waar we gelunched hebben. Hier ontmoetten we onze bootsman Darwis die ons de komende 9 dagen in leven moest zien te houden op de Mahakam river. Na een kleine bespreking van wat de plannen waren die dag zijn we met onze boot stroomafwaarts gegaan, op zoek naar de eerste pod Pesut (de lokale naam voor de dolfijnen).
Op de boot houden we een standaardformatie aan die om het kwartier gewisseld wordt. Zo staat er altijd iemand voorin de boot met een verrekijker op een stok het water af te speuren, 1 iemand die noteert, de tijd/snelheid bijhoud en achteruit kijkt en twee personen die vooruit kijken. Na 6 uur zagen we dan eindelijk de eerste Pesut, een groepje van 6 dolfijnen die rustig stroomafwaarts aan het zwemmen waren. Die dag hebben we verder niks gezien en zijn we gestopt in Muara Kaman, waar s ‘avonds een optocht was van schoolkinderen om onafhankelijks dag te vieren.
De hele week door gingen moesten we rond 06:30 opstaan, zodat we rond 07:30 met een volle maag op de boot konden. In totaal hebben 15 verschillende pods met dolfijnen gezien. Verder hebben we langs de oever van de rivier nog veel meer wildlife gezien:
-De gewone neushoornvogel (Buceros rhinoceros), wat een imposante beesten als ze overvliegen!
-Brahminy kite (Haliastur indus)
-Lesser fish eagle (Ichthyophaga humilis)
-Javaanse marabou (Leptoptilos javanicus)
-Neusapen (Nasalis larvatus)
-Zilver langoeren (Presbytis cristata), waren er heel veel van langs de oever.
-Longtailed and pigtailed macaques (Macaca fasciularis) en (Macaca nemestrina)
- Smooth coated otters (Lutra perspicillata)
- Borneo varanen (Veranus borneensis)
Op dag 5 zijn we aangekomen in Data Bilang, een Dayak Kenyah gemeenschap. Hier verbleven we in een gezin van een bekende. De vrouw (Ibu) die voor ons zorgde was een moeder van een jongen die wel eens mee ging op survey. Ze heeft voor ons traditionele dayak gerechten gekookt en het was werkelijk waar heerlijk. Enige nadeel was dat ik de uitverkorene was die op de grond mocht slapen (jeujjjj!). De volgende morgen moesten we om 06:00 uit bed, in mijn geval van de vloer, zodat we om 07:00 een 3 uur durende trip richting de Ratah river konden beginnen. Deze trip gingen we doen achterop een pickup, zodat we het bos een beetje beter konden zien. We reden door een stuk bos dat is gekocht door de houtindustrie. Anders dan normaal kappen ze hier alleen bomen die aan de maat zijn, zo krijgen de jonge bomen weer de kans om te groeien en kan het ecosysteem (deels) blijven bestaan. We reden over wegen die je eigenlijk geen wegen kon noemen, waardoor de rit meer op een rodeo leek, aangezien ik al superlekker geslapen had was dit toch wel echt finito voor mijn rug. Na 3 uur kwamen we dan eindelijk aan in een klein kampje waar ongeveer 4 huizen stonden, deze huizen waren van mensen die naar goud aan het zoeken waren diep in de jungle.
Na wat geauwhoer met de boot konden we dan eindelijk vertrekken. We zouden de Ratah river afgaan naar een poel tussen 2 stroomversnellingen waar al enkele jaren 2 dolfijnen in zaten. Helaas bleek dat het er nog maar 1 was, die dus moederziel alleen in een poeltje van 60 bij 20 aan het zwemmen was. Maar zo is natoer….. Daarna weer terug deze snelstromende rivier op, wat een mooi bos zag je langs de oever, overal epifyten die op willekeurige plekken op immense bomen groeiden. Bij aankomst in dit kleine kampje mochten we ook nog wild proeven, de man waar we eigenlijk de boot van gingen lenen had deze geschoten. Het was bedoelt voor een bruiloft, overheerlijk! Jammer genoeg heb ik op geprobeerd de huid te eten, zal wel een delicatesse zijn hier, maar dat pakte niet zo goed uit haha. De terugweg achterop de pickup was er eentje die ik niet snel ga vergeten, ik heb nog nooit zo’n mooie sterrenhemel gezien, inclusief de melkweg. En dan had je ook nog de vuurvliegjes die voor vallende sterren speelden. Gelukkig voor mijn rug kwam er die avond een masseuse (een oude sjamaan) die mijn rug op wonderbaarlijke wijze weer even recht heeft gezet.
Daarna zijn we nog weer enkele dagen op pad geweest om stroomafwaarts te komen naar ons begin- en eindpunt Kota bangun. Ik heb een geweldige survey gehad en kan niet wachten tot de volgende 9 dagen .

Verder zijn we vorige week zaterdag ook nog naar het Erau festival geweest. Een festival waar gemeenschappen komen om hun traditionele dansen te showen. Ze kwamen van over de hele wereld; Taiwan, de Vs, Letland en natuurlijk Indonesië zelf. Het was supermooi om te zien hoe de traditionele dansen van rond de wereld er uit zien.
Gister zijn we nog naar Pampang geweest, hier leven dayaks van verschillende groepen, ook uit Data bilang. Deze groep showt hun traditionele dansen aan toeristen. We kregen speciale plekken aangewezen omdat we “special guests” waren. Ook mochten we mee dansen, wat niet echt een succes bleek te zijn haha. De muren waren supermooi aangekleed met sculpturen van neushoornvogels en andere bosdieren.

Dit was het wel zo’n beetje en zal weer een update plaatsen na de volgende survey, we weten nog niet exact wanneer we gaan. Afgelopen en komende tijd is het voornamelijk achter de laptop zitten dolfijnen uit elkaar gaan zien te houden door middel van hun vinnen. Niet zo bijzonder dus ;p.
Heb al wel superveel zin in de volgende survey!

• 05 September 2016 - 13:00

Annet:

Lars, als jij WOW zegt dan weet ik dat het ook écht TOP is! Wat een prachtige belevenissen en indrukken! Supermooie foto's heb je gedeeld! Dit gaat allemaal in je 'rugzak' en maakt je tot een bevoorrecht mens! Genieten schat, elke minuut van de dag!!! XXX mam.

• 05 September 2016 - 13:04

Tine Damink:

Wat een geweldige tijd heb je . Geniet er nog van verder!

• 05 September 2016 - 20:59

Ties:

cool

• 07 September 2016 - 00:32

Harriet:

Hé Larsjuhhh, je hebt dat schrijftalent van je tante

• 07 September 2016 - 00:35

Robert Ter Horst:

Hey Lars. Alles goed? Eens een wereldreiziger dan altijd een wereldreiziger. Stuur even zo'n neusaap op voor Jurre. Want hij mist je. Veel plezier bij de koppensnellers en pas op voor de poeki ayams.

• 07 September 2016 - 09:01

De Busjes:

Hallo Lars,

Geweldig om op deze manier je avonturen te lezen en te zien dat je het zo naar je zin hebt.
    Wat een ervaring doe je zo op, die blijft je je leven lang bij.
    Geniet, leer en ervaar, daar wordt je niet alleen slimmer van maar vooral een rijker mens.

Wij wensen je daarbij heel veel plezier en success.

De Busjes